خانه >> مقالات آموزشی >> مهارت گفتگوی موثر در ارتباطات فردی
مهارت گفتگوی موثر
مهارت گفتگوی موثر

مهارت گفتگوی موثر در ارتباطات فردی

برای آنکه بتوانیم وجهه اجتماعی خوبی از خودمان نشان دهیم، لازم است که مهارت گفتگوی موثر را یاد گرفته و در ارتباطات فردی مان به کار ببندیم.

مهارت گفتگوی موثر این امکان را به ما می دهد که بتوانیم میزان شوخ طبعی، جذبه و همچنین ابهت را، در وضعیت اعتدال در خودمان حفظ کرده و شخصیتی قابل احترام و تاثیرگذار در ارتباطات فردی مان باشیم.

مهارت گفتگوی موثر

الف- شخصیت

گپ های کوتاه نباید لزوماً پوچ و بیهوده باشند.

گپ زدن راهی برای نشان دادن شخصیت و علایق شما به طریقی غیرمستقیم است.

گفتگوهای کوتاه تا حد زیادی رفتار، نوع شخصیت و دیدگاه های شما را آشکار می کند.

با داشتن مهارت واقعی گفتگو می دانید چطور باید شخصیتتان را آن طور که می خواهید نشان دهید.

این به معنای فریب دادن یا نشان دادن یک تصور دروغین از خودتان نیست، به این معنی است که خواهید دانست چطور باید قسمت هایی از خودتان که به فرد مقابل بی ارتباط است را جدا کرده و قسمتی از خودتان را نشان او دهید که درارتباط باشد.

افراد دوست داشتنی استعدادی طبیعی برای نشان دادن شخصیتشان به گونه ای دارند که دیگران بتوانند به خوبی با آن ارتباط برقرار کنند.

۱- باید نشان دهید، بیان نکنید

هیچکس افراد خودستا و متظاهر را دوست ندارد.

سعی کنید متواضع باشید و یادتان باشد نشان دادن ضعف هایتان خیلی بیشتر از خودستایی شما را به دیگران می شناساند.

۲- به دنبال تشابه باشید

یافتن تشابه، یکی از برجسته ترین نکات برای داشتن مهارت گفتگوی موثر است.

نیاز به توافق کامل نیست اما باید بین خودتان و فرد مقابل شباهت هایی پیدا کنید.

شاید با دیدگاه سیاسی همکارتان مخالف باشید اما احتمال آن هست که فرزندانی هم سن داشته باشید.

۳- نقاط آسیب پذیر خود را نشان دهید اما نه بیش از حد

نشان دادن چند مورد از ضعف هایتان البته توام با اعتماد باعث می شود دیگران بتوانند راحت تر با شما ارتباط برقرار کرده و اعتماد کنند.

اما اگر به دنبال ترحم باشید و مدام از مشکلاتتان شکایت کنید، دیگران از شما دور خواهند شد.

ب- تاثیر اول

لازم نیست برای ایجاد یک تاثیر اولیه عالی روی طرف مقابل خیلی خودتان را نگران کنید.

نگرانی بیش از حد برای معرفی خودتان تاثیر منفی بر مخاطبین خواهد گذاشت.

باید بدانید که روابط رشد می کنند و با اینکه ممکن است تاثیر اولیه اهمیت زیادی روی طرف مقابل داشته باشد اما کنترل آن قضاوت های اولیه کار بسیار دشوار است.

بهترین شروع ها معمولاً آنهایی است که طبیعی باشد.

یک سلام ساده بسیار موثرتر از این است که تلاش کنید در چند دقیقه اول خود را بانمک و کاریزماتیک نشان دهید.

اگر می خواهید تاثیر اولیه خوبی بر جای بگذارید، نکات زیر می تواند کمکتان کند:

۱- ظاهری آراسته داشته باشید

نباید طوری به نظر برسید که انگار شش ماه است گوشه خیابان خوابیده اید.

خوب لباس بپوشید و به آرایش موها و صورت خود رسیدگی کنید.

۲- معمولی شروع کنید

لازم نیست در ۵ دقیقه اول همه زندگیتان را رو کنید.

همه چیز را آرام آرام و کاملاً عادی شروع کنید.

۳- همیشه رفتاری دوستانه داشته باشید

صمیمیت و برون گرایی را نمی توانید تحمیل کنید.

سعی کنید همیشه و با همه رفتاری اجتماعی و دوستانه داشته باشید.

با این روش هر زمان که خواستید به ملاقات مدیرعاملتان بروید یا با غریبه ای که نظرتان را جلب کرده سر گفتگو را باز کنید کاملاً طبیعی جلوه خواهید کرد.

ج- لحنتان را بشناسید

هر که می گوید نباید هیچ وقت خودتان را سانسور کنید، بیهوده گفته است.

درست است که هیچ وقت نباید در مراسم ترحیم لطیفه تعریف کنید یا در مهمانی گریه سر دهید. به هر حال هر موقعیت اجتماعی، آداب و رسوم خود را دارد.

اما در حالت کلی نباید مقررات اجتماعی را وحی منزل بدانید.

سعی کنید تجربه کنید و از تغییرات گاه و بیگاه نترسید.

آنهایی که استاد گپ های کوتاه و پیدا کردن دوست های تازه هستند می دانند چه چیز قابل قبول است و چه چیز نیست.

شناختن لحنتان و توجه به آن نیاز به مشاهده و آزمایش و تجربه دارد.

د- شوخ طبعی

چند جمله شوخ طبع بودن شما را نمی رساند اما خنده یکی از بهترین مولفه های یک ارتباط موفق است.

بیشتر شوخ طبعی ها جزء یکی از موارد زیر هستند:

  • تعجب – یک چیز غیر منتظره می تواند خنده دار به نظر برسد.
  • اغراق – داستان ها و مثال هایی که فرای واقعیت باشد باعث خنده دار شدن مطلب می شود.
  • کنایه – اگر خیلی منفی باشد شاید موجب ناراحتی طرف مقابل شود اما اگر استادانه و برخلاف جهت اغراق بیان شود نوعی شوخ طبعی است.
  • زمینه مورد نظر – بعضی رفتارها یا کارها به خاطر آن زمینه خاص خنده دار به نظر می رسند.
    خیلی حرف ها اگر به جا زده شوند مفید هستند اما در زمان های دیگر کاملاً نابجا خواهند بود.

هـ- داستان

داستان گویی یکی از مهمترین جنبه های گپ های کوتاه است و یکی از جنبه های قوی جهت بالا بردن مهارت گفتگوی موثر است.

برای گفتن داستان های جالب به چند نکته باید توجه داشته باشید:

۱- آخر داستان را بدانید

باید بدانید داستان را چطور تمام کنید تا تاثیرگذار باشد.

۲- با یک تله شروع کنید

داستان را با یک سوال یا نظر که توجه را جلب می کند شروع کنید.

مثلاً “این من را یاد وقتی می اندازد که ….”

… می تواند شروع خوبی برای آماده کردن فرد مقابل برای شنیدن یک داستان باشد.

۳- داستان باید کوتاه باشد

وقت را با توضیح دادن پیشینه داستان اگر اهمیتی ندارد، تلف نکنید.

حرف های اضافی را سانسور کنید و فقط قسمت های مهم را تعریف کنید.

با این روش توجه فرد مقابل را برای زمان بیشتری به خودتان معطوف می کنید.

۴- تصویرسازی کنید

داستان را با احساس و با خلق تصویر بیان کنید.

وقتی می توانید بگویید، “ نمی تونی تصور کنی اتاق چقدر شلوغ بود جای سوزن انداختن هم نبود” نگویید، “ اتاق خیلی شلوغ بود”.

گفتن داستان ها به زبان اول شخص و استفاده از توصیفات کوتاه اما واضح توجه فرد مقابل را بیشتر جلب می کند.

۵- نقشه را فراموش نکنید

داستانتان را تمرین کنید و ببینید کدام قسمت ها بیشتر جلب توجه می کند.

داستان های زیادی هست که من بارها تعریف می کنم و یاد گرفته ام روی کدام قسمت ها باید تاکید بیشتری کنم و از کدام قسمت ها باید سریعتر بگذرم.

۶- آن را شخصی کنید

از گفتن داستان هایی که خودتان نقشی در آن ندارید خودداری کنید چون هیچ اطلاعاتی درمورد شخصیت شما به طرف مقابل نمی دهد.

۷- مخاطب را درگیر کنید

فقط نباید از اول تا آخر شما حرف بزنید.

باید به داستان های طرف مقابل هم گوش کنید و از او سوال کنید.

این کار باعث می شود از این توجه و علاقه شما خوششان بیاید.

راهکارهای شکستن یخ مکالمه در ارتباطات فردی

الف- سوال های آزاد

  • در مورد فلان چیز برایم بگو…
  • چطور تونستی ….

ب- در مورد سختی ها بپرسید

  • سخت ترین قسمت کارت چه بود؟
  • عجیب ترین مشتری که تا به حال داشتی چطور بود؟

ج- سوال های پیگیر

  • چرا؟
  • چطور اتفاق افتاد؟
  • آنجا چه اتفاقی افتاد؟

د- اول گوش کنید، بعد حرف بزنید

بهترین قانون برای گفتگو این است که اجازه بدهید طرف مقابل اول حرف بزند، و شما به حرف های او خوب گوش کنید و بعد جواب بدهید.

تکرار برخی کلمات و کلمات تایید نشان دهنده این واقعیت است که خوب به حرفهای او گوش داده اید و حرفهایش را متوجه شده اید.

هـ- نگران عوض شدن موضوع بحث نباشید

نگران عوض شدن طبیعی موضوع بحث با پیش رفتن گفتگو نباشید.

اگر شما در مورد چیزی حرف می زده اید اما الان موضوع حرف زدنتان عوض شده، این یک نقطه مثبت است.

به خاطر اینکه اگر مکالمه به هر دلیل متوقف شود، می توانید بدون ایجاد تغییر در موضوع به آنچه می گفتید برگردید.

و- از جمله جملاتی که می توان به کار برد

  • چه چیز کارت برایت لذت بخش است؟
  • این کار را چطور شروع کردی؟
  • سخت ترین قسمت کارت چیست؟
  • چه جور فیلم هایی دوست داری؟
  • درمورد خانواده ات برایم بگو.
  • رستوران مورد علاقه ات کجاست؟
  • بهترین مسافرتی که تا حالا رفتی کجا بوده؟

آموزش مهارت گفتگوی موثر در ارتباطات فردی

برای برقراری ارتباطات فردی، لازم است که یک سری مهارت گفتگوی موثر مسلط باشد، که دوره های آموزشی آرامش ماندگار، این مهارت ها را در اختیارتان قرار می دهد.

جهت ارتباط با واحد مشاوره و ثبت نام دوره از طریق راه های ارتباطی زیر اقدام فرمایید:
ساعات پاسخگویی: شنبه تا پنجشنبه
صبح ها 9 الی 13 | عصرها 17 الی 21
ارتباط با واحد ثبت نام: ‎‎‎‎0930 058 4941
ارتباط با مديريت: ‎‎‎‎0990 680 0558
کانال تلگرام 4941 058 0930