ارتباط موثر و مهارت های بین فردی

کسب مهارت های بین فردی، لازمه رسیدن به ارتباط موثر فی مابین با افراد با روحیات و سلیقه های مختلف است.

مشاور و درمانگر با تجربه، به مهم ترین انواع مهارت موثر بین فردی اشاره می کند:

خوب گوش کردن؛

یکی از مهمترین مهارتهای ارتباط موثر این است که خوب و با علاقه به طرف مقابل گوش دهیم علائم تاییدی بکار ببریم سرمان را به نشانه تایید تکان دهیم و به شنونده حس مهم بودن بدهیم.

از اصول مهم ارتباط و با جذبه بودن این است که به مخاطب اهمیت دهیم ،به او توجه کنیم و شنونده خوبی برای حرفهایش باشیم.

خوب نگاه کردن؛

از دیگر اصول ارتباط موثر هنر خوب نگاه کردن به مخاطب است نگاه کردن به چشمان مخاطب هنگامی که در حال صحبت کردن است به او حس مهم بودن می دهد و احساس می کند کاملاً مورد توجه است.

اگر هنگام صحبت کردن مخاطبمان به اطراف خیره شویم و مدام چشمانمان را از صورت مخاطب به اطراف برگردانیم مخاطب حس می کند هیچ توجهی به او نداریم و این از ابهت و جذابیت ما کاسته و مخرب یک ارتباط موثر و مطیلوب است.

گفتار و کلام؛

جملات و کلماتی که بکار میبریم تاثیر بسیاری بر روی ارتباطمان خواهدداشت اگر گفتار ما توام با انتقاد و سرزنش و گلایه باشد مسلما مخاطب از ما دور شده و بالعکس با تایید و احترام به مخاطب ،اورا به سمت خود جذب نموده و ارتباط خوبی برقرار خواهد شد.

چهره عبوس یا خندان؛

حالت چهره انسان تاثیر بسیارخوبی بر روابط مان خواهد داشت چهره های عبوس و عصبانی برای ارتباط مناسب جذاب نبوده موجب میشود افراد در نگاه اول برداشت درستی از همدیگر نداشته باشند در صورتی که چهره بشاش و خندان خود جاذب یک ارتباط خوب و موثرخواهد بود.

زبان بدن؛

حرکات بدن یا زبان بدن، حرکات نا آگاهانه و نوعی ارتباط غیرکلامی ست که منعکس کننده ذهنیت ما ودر اکثر اوقات بیانگر احساس و روحیات افراد است اگرچه نمی توان برای همه موارد آن را کاملاً صادق دانست اما در برداشت مخاطب بی تاثیر نبوده و گویای بخشی از رفتار و احساس و نوع ارتباط ما خواهدبود.

احترام متقابل؛

احترام به خود و به دیگران خود دلیل محکمی جهت برقراری یک ارتباط خوب و موثر است. انسان ها عاشق احترامند و عاشق حس ارزشمندی و احترام به افراد این حس رادر آنها بر می انگیزد. زمانی می توانیم به فکر برقراری ارتباطی مناسب و موثر باشیم که هم به خود و هم به دیگران ارزش و احترام بگذاریم.و این احترام میتواند به زبان ساده همان خوشرویی، همدلی و همدردی، تایید وهم زبانی باشد . به یاد گفته زیبای دیل کارنگی در کتاب آیین دوست یابی می افتم که میگوید مردم عاشق اسمشان هستند و هرگاه آنها را با اسمشان بخوانیم حس احترام و ارزش را در می یابند.

صداقت و راستگویی؛

از ارکان اساسی هر ارتباطی صداقت و راستی ست که بطور کاملا نامحسوس طرفین آنرا حس کرده و این حس را به همدیگر منتقل خواهند کرد.

شاید این حس آشنایی باشد که گاهی حس خوبی نسبت به برخی افراد نداریم و تمایل به برقراری ارتباط با آنها نخواهیم داشت.و بالعکس تمایل بسیار زیادی به بودن با برخی دیگر داریم.

البته این موضوع جنبه علمی هم دارد و آن انتقال امواج مثبت و منفی افراد با داشتن حس مثبت و منفی ست.

حس مثبت و نابی که با ورود یک انسان خوب، افراد حس می کنند و همچنین حس منفی که یک انسان بد به اطرافیان می دهد خود دلیل خوبی بر این مدعاست.

از دید دیگران به موضوع نگاه کردن؛

یکی از راههای تاثیر گذاری روی افراد این است که خودمان را جای دیگران بگذاریم و از دید آنها به قضایا بنگریم.

مردم عاشق این هستند که درک شوند و از دید خودمان و آنها به مسائلشان بنگریم و اینگونه فکر می کنند مورد توجه هستند و حس ارزشمندی می کنند و در برقراری ارتباط عملکرد بهتری خواهند داشت.

صحبت از خواسته های افراد؛

یکی از اصول مهم برقراری ارتباط موثر این است که از خواسته های آنها صحبت شود و راه رسیدن به خواسته هایشان به آنها نشان داده شود.

اصولاً افراد از همدلی و همدردی دیگران لذت می برند و از این که به مسائل و خواسته های آنها اهمیت داده شود خشنود شده و به سرعت به چنین فردی اعتماد کرده وارتباط بر قرار می کنند.

جـهت دریـافت وقت مشاوره بـا 

از طریق راه ارتباطی زیر اقدام نمایید: