آیا می دانید رعایت فاصله ها و حریم های مشخص شده در زبان بدن، امری لازم و ضروری بوده و یک رفتار بین المللی است؟
در زبان بدن، چهار محدوده به صورت کلی تعریف می شود که هریک ویژگی های خاص خود را دارد. دانستن نکات مرتبط با این فاصله ها ضروری بوده و به شما در برقراری ارتباطات و همچنین تفسیر رفتار طرف مقابلتان کمک بسزایی می کند.
۱- حریم صمیمی؛
فاصله ای کمتر از نیم متر که فقط افرادی می توانند به آن وارد شوند که به نوعی صمیمیت و ارتباط عاطفی با ما دارند و بدن به طرزی غیرارادی از ورود افراد غیر صمیمی به این حریم جلوگیری می کند.
۲- حریم شخصی؛
فاصله ای بین نیم متر تا کمی بیشتر از یک متر، که در مهمانی ها و گردهم آیی ها، با سایرین آن را حفظ می کنیم.
۳- حریم اجتماعی؛
فاصله بین یک تا سه و نیم متر که در ارتباط با افراد ناشناس و غریبه ای که یک ارتباط غیرصمیمی احتمالاً کاری با آن ها داریم نظیر فروشنده ها، کارمندان جدید، گروه های خدماتی، مامورین اداره پست و… آن را حفظ می نماییم.
۴- حریم عمومی؛
فاصله بیش از سه و نیم متر که در ارتباط با عموم مردم که هیچ گونه ارتباطی بینمان برقرار نیست آن را حفظ می نماییم.
ورود به حریم
در صورتی که فردی از محدوده هریک از حریم ها به ما نزدیک تر شود، بدن در برابر این نزدیک شدن واکنش نشان می دهد و اگر این ورود را بی دلیل و یک هشدار تلقی کند، تغییرات فیزیولوژیک در بدن اتفاق افتاده و با افزایش سرعت جریان خون در بدن، ما را به انجام یک واکنش ثانویه وا می دارد. ورود به حریم افراد در صورتی که بدون وجود صمیمیت باشد، نوعی تجاوز و تهدید به حساب می آید.
برعکس آن، زمانی که فردی محدوده این حریم ها را رعایت می کند و اجازه ورود به آن را به ما نمی دهد، در واقع نمی خواهد وارد رابطه صمیمی تر بشود.

منبع: کارگاه های آموزشی مشاور و درمانگر با تجربه