آیا اینکه طرف مقابل صحبت تان دست هایش را به زیر چانه اش ببر، نشانه خاصی دارد؟ ترجمه این حرکت در زبان بین المللی بدن به چه صورت است؟
شاید بهتر باشد صرفاً یک طرفه حرف زدن را در طول یک مذاکره یا سخنرانی کنار بگذاریم و کمی هم هوشمندتر عمل نموده و رفتارهای طرف مقابلمان را بهتر ارزیابی کنیم.
ارتباط کردن فرد مقابل با چانه به دو صورت کلی می تواند باشد: لمس چانه، تکیه دادن به چانه. این دو حالت را برایتان تفسیر می کنیم.
لمس چانه؛
زمانی که شما در حال صحبت هستید و مخاطبتان شروع به لمس چانه اش می کند، این نشان می دهد که نکته قابل توجهی در میان حرف هایتان شنیده که او را به فکر کردن وادار نموده است. حال باید به رفتار بعدی اش توجه کنید؛
اگر سرش را کمی به سمت پایین خم کرد و از پایین به بالا به شما خیره شده، در واقع صحبت های شما او را به فکر کردن بیشتر و تفکر بر روی گفته هایتان وادار نموده و در حال ارزیابی گفته های شماست.
در حالی که اگر سرش را کمی به سمت بالا متمایل نموده و از بالا به پایین نگاهتان می کند، در مورد گفته هایتان تردید دارد. در این حالت لازم است که کمی توضیحاتتان را واضح و شفاف تر کنید تا ابهامش برطرف شود.
تکیه دادن به چانه؛
در این حالت برعکس وضعیت قبلی، نه تنها فرد تفکر و تعمقی به حرف هایتان ندارد، خسته و کسل شده و برای آنکه بتواند این خستگی اش را کنترل نماید، از دست هایش برای نگه داشتن سرش استفاده کرده است.
هرچه این خستگی عمیق تر باشد، سنگینی بیشتری بر روی دست ها وارد می شود به طوری که زمانی که میزان این خستگی به حد آستانه ای اش برسد، سر به طور کامل وزنش را بر روی دست ها انداخته است.
اگر در یک سخنرانی هستید و تعدادی از مستمعینتان به این وضعیت در حال گوش دادن به سخنانتان هستند، نشان از این دارد که سخنانتان کسالت بار و خسته کننده شده است، یا جملاتتان را جمع نموده و سخنرانی را به اتمام برسانید، یا از حربه ای برای شارژ کردن دوباره ی جلسه استفاده کنید.

منبع: کارگاه های آموزشی مشاور و درمانگر با تجربه