آیا واقعاً این فرد قصد خرید دارد؟ چیزی که شاید بارها از خودتان هنگام مواجهه با مشتریان با تیپ شخصیتی I بپرسید. دانستن فنون ضروری مذاکره با این مشتریان، شما را به پاسخ سوالتان خواهد رساند.
مشتریان تیپ I سریع خرید می کنند اما عجله برای انجام آن ندارند و در وهله اول تمایل به گفتگو و گپ زدن با شما را دارند. خیلی بر روی قیمت و نکات ریز محصول دقت نداشته و اغلب خریدهایشان به صورت احساسی است و تنها چیزی را که خوششان بیاید می خرند. در صورتی که زمان کافی برای هم صحبتی با آن ها را نداشته و یا زود عصبانی شوید، از شما خرید نخواهند کرد.
رفتارهای ممنوعه با مشتریان تیپ I
رفتار خشک و رسمی نداشته باشید، با لحن عبوس و بدون انرژی با آن ها صحبت نکنید و مستقیم به سراغ توضیحات فنی محصولتان نروید. افراد تیپ I علاقه ای به جزئیات محصول ندارند و به جز مواردی که برای خودشان سوال است، پس از بیان توضیحات اضافی درمورد ویژگی های محصول بپرهیزید. از گله و شکایت خوششان نمی آید، در مقابلشان شخصیت منفی و مخالف نداشته باشید.
رفتارهای مناسب برخورد با مشتریان تیپ I
به سلامشان به گرمی پاسخ دهید، هنگام مکالمه با آن ها لبخند فراموشتان نشود، رفتاری کاملاً صمیمی داشته باشید و قبل از هر توضیح کاری، اول به برقراری ارتباط دوستانه بپردازید. اگر مشتری قدیمی تان هستند، احوالپرسی اولیه داشته باشید و آن ها را با نام خانوادگی شان خطاب کنید. اجازه صحبت کردن به آن ها دهید و از روی صحبت هایشان پی به نیازشان ببرید. برای معرفی محصول، کاتالوگ مختصر اما زیبا و جذاب به آن ها بدهید.
کلمات مجاز در مذاکره با مشتریان تیپ I
خلاقانه، مهیج، احساس می کنم، تفریح، لذت بخش، زیبا، شما را پشتیبانی می کنم، فوق العاده
با افزایش اطلاعاتتان در زمینه ارتباط با افراد در تیپ های مختلف دیسک، مذاکراتتان را به موفقیت نزدیک تر کنید.

منبع: کارگاه های آموزشی مشاور و درمانگر با تجربه