کسب مهارت های ارتباطی می تواند اثری شگرف در زندگی روزمره افراد بگذارد که در این میان، هوش کلامی و قدرت برقرار نمودن ارتباطات آگاهانه و موفق، اثری بسیار تعیین کننده دارد.
بر اساس نظریه ی هوش های چندگانه، انسان ها دارای انواع مختلفی از هوش هستند. هوش هیجانی، هوش عددی، هوش موسیقایی، هوش فضایی، هوش کلامی و …. ما بیش از همه به هوش کلامی خود وابسته هستیم. در واقع با کلمات فکر می کنیم و حرف می زنیم.
هوش کلامی توانایی تحلیل اطلاعات و حل مسائل به کمک استدلالات مبتنی بر زبان است. استدلالات مبتنی بر زبان می تواند شامل خواندن، شنیدن کلمات، مکالمه، نوشتن و حتی فکر کردن باشد. از کلاس های درس گرفته تا مراودات اجتماعی، پیامک و ایمیل، دنیای پیرامون ما به کمک شنیدن و خواندن کلمات ساخته می شود.
اهمیت هوش کلامی
هوش کلامی در کودکان خردسال
آموزش کودکان خردسال معمولا بر پایه ی استدلالات غیرکلامی است. زیرا سرعت پیشرفت مهارت های گفتاری و زبانی در این کودکان متفاوت است.
هوش کلامی در کودکان پیش دبستانی و ابتدایی
کودکان پیش دبستانی بیشتر وقت آموزش خود را صرف نقاشی، آواز خواندن، بازی و درست کردن کاردستی می کنند. این فعالیت ها با حداقل دستورالعمل های کلامی قابل انجام است.
وقتی کودکان به مدرسه می روند، اهمیت هوش کلامی به طرز چشم گیری افزایش می یابد.
از بچه های کلاس اولی هم خواسته می شود به دستورالعمل ها گوش کنند و آنها را انجام دهند (مثلا از آنها خواسته می شود که در صف هایی قرار بگیرند). کودکی که دستورالعمل ها را به طور دقیق متوجه نشود، از بقیه ی گروه عقب می ماند.
در همان زمان از کودکان سؤالاتی می پرسند و آنها باید پاسخ بدهند و کم کم کودکان شروع به استفاده از زبان نوشتاری می کنند.
با بزرگتر شدن کودکان و استفاده ی بیشتر آنها از کتاب ها، ویدئو ها و مکالمات داخل کلاس، استدلالات کلامی اهمیت چشم گیری پیدا می کند.
هوش کلامی در مقاطع راهنمایی و دبیرستان
با فرا رسیدن مقطع راهنمایی و دبیرستان تکالیف و کارهای مربوط به مدرسه دامنه ی گسترده تری می یابد. این امر نیازمند هوش کلامی بالای دانش آموز است.
خواندن و دستور زبان به استدلال کلامی نیاز دارند. حتی اگر سایر دروس مانند فیزیک و ریاضی نیز به صورت گفتاری یا نوشتاری آموزش داده شوند، باز هم استدلال کلامی دانش آموز مورد نیاز است.
هوش کلامی در دانشگاه
در دانشگاه و محیط کار، هوش کلامی عامل کلیدی برای آموزش و درک فرمان هاست. بیشتر کارها نیاز به آموزش یا آزمون زبانی دارند و در اکثر کارها دستورات کلامی به فرد منتقل می شوند.
هوش کلامی چگونه اندازه گیری می شود؟
هوش کلامی معمولا به وسیله ی یک آزمون کامل هوش یا IQ مورد ارزیابی قرار می گیرد. هوش کلامیِ پایه ای نیز توسط آزمون های هوش مختصر یا ارزیابی های زبانی قابل تشخیص است. وقتی پیشرفت هوش کلامی در فرد آهسته باشد، درمان هایی شامل گفتاردرمانی، برنامه های مخصوصی برای خواندن و … می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: کارگاه های آموزشی مشاور و درمانگر با تجربه