برای برقراری ارتباطی موثر و کارآمد با دیگران، لازم است که برخی اصول و مهارهای مهم را یاد بگیرید. با کسب این مهارت ها می توانید ارتباطی بهتر در درون خانواده و یا در اجتماع با سایرین داشته باشید.
به چند مورد از مهارت های ارتباطی موثر در ذیل اشاره می کنیم:
۱- سلام و خداحافظی؛
شیوه برخورد و ارتباط گرفتن شما در این دو زمان برای مخاطب مهم است.
اگر بتوانید کلامتان را با سلامی گرم آغاز کنید، مخاطبتان ترغیب می شود که توجه بیشتری به حرف هایتان داشته باشد.
هم چنین یک خداحافظی همراه با آداب و درست می تواند مدت بیشتری شما را در ذهن او نگاه داشته و تمرکز بیشتری بر روی گفته های قبلی تان داشته باشد.
۲- معرفی فرد از خودش؛
زمانی که مخاطبتان از خصوصیات خودش چیزی می گوید و یا کارت ویزیتی در اختیارتان قرار دهد، به جای سرسری گوش دادن به حرف هایش با دقت بیشتری تمرکز داشته و برخی از کلماتش را با او تکرار کنید. این گونه او متوجه می شود که برایتان فرقی با بقیه داشته و ارتباط بهتری با شما خواهد داشت.
هم چنین زمانی که مخاطب کارت ویزیتش را در اختیارتان قرار می دهد به جای آنکه آن را مستقیم درون جیب یا کیفتان قرار دهید، به طرحش نگاه کنید و نوشته های رویش را بخوانید. اینگونه مخاطب می فهمد که برایتان اهمیت داشته است.
۳- چک کردن پیامک و پاسخگویی به تلفن؛
پیشنهاد منحصر به فرد ما این است که در حضور یک مخاطب، به همان اندازه ای که برای فرد روبرویتان ارزش قائل می شوید، برای تماس های تلفنی و پیام هایی که برایتان می آید نیز اهمیت قائل شوید.
این گونه مخاطبتان متوجه خواهد شد که شما فردی مبادی آداب بوده و به همه افراد احترام می گذارید و اگر خودش هم زمانی به شما پیامی بدهد و یا تماس بگیرید، به همان اندازه برایش ارزش قائل خواهید شد.
قطع و رد تماس دادن برای ارتباط هایی که با تلفن همراه شما گرفته می شود برای مخاطبتان اینگونه القاء خواهد کرد که همه احترامی که از شما می بیند ظاهری ست و می توانید در مواقع دیگری این احترام ها را نداشته باشید.
حواستان باشید مکالمات تلفنی تان را در حضور یک مخاطب طولانی نکنید و متعاقب آن به فرد پشت گوشی هم بفهمانید که در یک جلسه هستید.
۴- جملات سخیف؛
برای برقراری یک رابطه سالم و موثر لازم است که از کلمات و جملات بی ارزش و سخیف استفاده نکنید. این طرز بیان و صحبت کردن را از دایره لغاتتان خارج نموده و حتی در خلوت هم سعی کنید با خودتان تکرارشان نکنید.
هنر برقراری ارتباط موثر با دیگران، ژنتیکی نیست بلکه اکتسابی است. پس آن را بیاموزید و کسب کنید.

منبع: کارگاه های آموزشی مشاور و درمانگر با تجربه